Ovdje ste:   N01-41.Dakar rally

Slovenija domaćin FIA i CEZ skupova

  
TEK 5.000 KILOMETARA PUSTINJAMA PERUA
 
Znanje i iskustvo, „bolid“ za pobjede, vrhunski prateći tim, ali i zrnce sreće – osnovni su faktori za pobjedu na najbrutalnijem rally natjecanju svijeta – ove godine Dakar rally po 41.put „100 posto Peru“
 
Piše: Miroslav KRPAN
 
                      Do prije koju godinu, dan uoči ili prvog dana nove kalendarske godine, zabrujali bi prestižni i robusni automobili,motocikli i kamioni krećući na tisućama kilometara dugu i neizvjesnu pustolovinu bespućima pustinja, dina, makadama ili uspona s iznimno prorijeđenim zrakom. A sve na temperaturama iznad 40 stupnjema. To je jedan i jedini, kultni i legendarni „Dakar rally“.
Prije, sad već, više od četiri desetljeća začet „Rally Paris-Dakar“ s europskog i afričkog kontinenta odselio je na južnoamerička prostranstva prije 11 godina, s vremenom je u nazivu izgubio ime glavnog francuskog grada iz kojeg se prvih desetljeća polazilo u neizvjesnu borbu s pustinjskim izazovima Afrike, da bi ovogodišnje 41.izdanje, zasigurno najbrutalnijeg rally natjecanja na svijetu, izgledalo pomalo čudno, s upola u odnosu na ranije godine tek 5.000 kilometara, prostorima samo jedne države i to Perua. Zato se odmah izrodio slogan „100 posto Peru“, a legende rallya, kao i brojne amatere željne nedoživljenih avantura u deset predviđenih etapa, očekuje oko 3.000 kilometara mjernih ispita prvenstveno pustinjama i prašnjavim dionicama koje kriju mnoge nedaće. Ceremonijalnim startom, u peruanskoj prijestolnici Lima, „cirkus“ kreće 6.siječnja, prvi ispit već je sutradan na dionici Lima – Pisco, a ciljni šampanjac sretnici će ispijati ponovo u Limi 17.siječnja.
 
344 VOZILA I 562 SUDIONIKA
 
Izazov nastupa na zasigurno najteži, najbrutalnijem, najizazovnijem automobilističkom spektaklu svijeta i ove će godine okupiti one hrabre i odvažne, ponekad i lucidne. Na startu se očekuju 344 različita vozila s ukupno 562 sudionika, što vozača, što suvozača. Podijeljeni u pet kategorija najbrojniji su motoristi (138), a slijede automobili (101), „quadova“ je 29, vozila „SxS“ 35, a kamiona 41. Statistika je neumoljiva pa podatak da će za 137 vozača ovo biti prvi nastup na Dakar rallyu, dok će se „rame uz rame“ s njima u borbu za slavu upustiti 42 vozača koji se mogu pohvaliti da imaju više od deset „Dakar“ zvjezdica nastupa na ovom adrenalinom prenabijenom natjecanju. I da s brojkama zaključimo – svi oni stižu iz 61 zemlje svijeta, najmlađem sudioniku tek je 16 godina, a Peru se može pohvaliti da je u posljednjih deset godina privukao najveći broj žena – 17 sudionica u vozilima.
                    
LEGENDARNI SAINZ I REKORDNI PETERHANSEL
 
Španjolski rally as Carlos Sainz slavio je dva puta. Prvu je pobjedu osvojio 2010.godine, da bi prošle najavio oproštaj uoči nastupa. No, pomalo neočekivano pobijedio je drugi put, te tako očito dobio novi poriv da se i ove godine upusti u borbu za laskavi naslov. U momčadi „X raid Mini“ upušta se u avanturu s velikim favoritima, prije svega najtrofejnijim sudionikom Stephanom Perhanselom, koji iza sebe ima 13 pobjeda – šest na dva kotača (motocikli) i sedam na četiri (automobili). U istoj je momčadi i Cyril Despres, ali među favoritima su uvijek atraktivan i medijima privlačan tamnoputi Nasser Al-Attiyah, kao i dakarske pobjede željan nekad neprikosnoveni „svjetski rally as broj 1“ Sebastien Loeb.
 
HRVATI PONOVO NAKON 9 GODINA – ŠAŠKIN-BITTERMAN NA STARTU
 
Put Južne Amerike, u blagdanskom ozračju iz adventom ovjenčanog Zagreba, otisnuli su se dva istinska hrvatska rally asa. Porečanin Daniel Šaškin i Zagrepčanin Saša Bitterman činit će posadu startnog broja 382 u „Can Am Maverick X3“, egzotičnom vozilu francuskog BBR Teama. Vozilo, nalik buggyju, specijalno je pripremljeno za teške dakarske uvjete dugo 335 cm (tek 5 cm dulji od „fiće“), širine 183, a visine 170 cm. Teško je 800 kilograma, pogon na sva četiri kotača uz 900 ccm, ali pomamnih 180 konjskih snaga. Spada u kategoriju između automobila i motocikla „side by side“ vozila, noviju kategoriju rally raida za koju se narednih godina očekuje bum u pripremi za zahtjevne i najteže uvjete ravne onim – dakarskim.
Uz Šaškina i Bittermana u pratnji su još dva znana automobilistička imena – kao glavni mehaničar-tehničar u timu je trofejni slovenski rally as i višestruki prvak Darko Peljhan, „tuner“ od imena i zanata iza kojeg je već više od stotinu pripremljenih vrhunskih automobila, dok je savjetničku ulogu preuzeo Zagrepčanin Marin Frčko, svojevremeno i sam čak četiri puta sudionikom Dakar rallya kao suvozač.
Šaškin je već bio sudionikom Dakar rallya, u tandemu s Damirom Brunerom 2009., u prvom južnoameričom izdanju Dakara, no nažalost stigli su tek do šeste etape. Od 1990. do danas, Dakar rally u svoju autobiografiju upisuje deset hrvatskih oktanskih zanesenjaka. Svojevrsni „led“ probio je 1990.godine legendarni as Tihomir Filipović stigavši i do cilja i dakarske pješčane plaže. Devet godina kasnije motocikle su „uzjahali“ Dražen Ćurić i Patrik Polimac. Ćurić je odustao u prvom dijelu, a Polimac stigao do 47.mjesta na cilju. Dvije godine kasnije, u novom nastupu, bio je i dva mjesta bolji. Do cilja je 2000.godine, 93.mjestom, stigao, kao motociklist, Zlatko Kadrnka, ranije znan isključivo kao uspješni automobilist. Godinu kasnije, u novom nastupu, pad ga je spriječio u novom pokušaju dolaska do cilja. Od 2002. do 2006. slijedi era četiri nastupa zagrebačke posade Zvonimir Martinčević-Marin Frčko, od kojih su tek jednom, 2005.godine stigli do cilja. Slijedio je potom nastup tandema Šaškin-Bruner, a 2010. kao automobilist uz Krešimira Kolegu oprobao se ponovo Dražen Čurić.
Na startu se očekuju još dva hrvatska prezimena. Kao vozač već niz godina nastupa Čileanac hrvatskih korijena Boris Garafulic, dok će jednu argentinsku posadu činiti kao suvozač Tomislav Glavić, rodom Zadranin.
 
POČELO JE SKROMNO 1977.GODINE
 
Francuz Thierry Sabine, u svojem terencu, 1976.godine jedva je preživio jurnjavu Saharom. No, to ga nije obeshrabrilo, čak što više, dalo povoda da samo godinu kasnije osmisli prvi Rally Dakar sa startom u Parizu.Dvije godine kasnije, sutradan Božića, uoči starta tada „samo“ 170 sudionika, Sabine je svim vozačima izrekao već povijesnu misao:“Još imate vremena odustati.Kasnije povratka nema i nemojte poslije reći da vam nisam rekao“. Bile su to znakovite riječi legendarnog začetnika i dugogodišnjeg organizatora u ocjeni težine sudjelovanja tada i niz godina kasnije bespućima afričkog kontinenta. Upustiti se u avanturu „Dakar“ mnogima je i dalje više od izazova. Svojevrsni je to znak prestiža u oktanskom sportu. Prvi rally „Paris-Dakar“ startao je u Parizu čije je ime nosio godinama. Iz Francuske se prelazilo na afrički kontinent, vozilo kroz Alžir, Niger, Mali, Uper Voltu, Senegal,.... pa sve do danas u itinererima je, tijekom više od četiri desetljeća, upisano 28 zemalja svijeta. Iz godine u godinu svaki je početak nove kalendarske označavao u oktanskom miljeu upravo Dakar Rally. No, krajem prošlog i početkom ovog tisućljeća organizatori i sudionici suočavali su se s nizom problema u nekim afričkim zemljama, oružanim napadima,... Morali su otkazivati etape, brzince, mijenjati planirane rute. Sve to bio je povod da od 2009.godine spektakl preseli na južnoamerički kontinent. Argentina i Bolivija su ustrajni domaćini, Peru se vratio, a proteklih se godina vozilo i kroz Čile.
 
MILIJUNI FANOVA PRATE RALLY
 
Za kraj prikaza značaja i „cijene“ Dakar rallya dovoljno je istaknuti da je Dakar rally četvrti na ljestvici gledanosti top svjetskih sportskih događaja iza Olimpijskih igara, Svjetskog prvenstva u nogometu i biciklističkog Tour de Francea.
Procjenjuje se da će više od četiri milijuna posjetitelja uživo svjedočiti atrakcijama oktanskih magova duž staza ili mjesta okupljanja tijekom dva tjedna,na TV postajama emitirat će se 1200 sati programa u 190 država svijeta što će pratiti gotovo 400 medijskih kuća i više od 1600 akreditiranih novinara. TV Fox sport povećava dnevnu satnicu praćenja s gotovo deset satnim programom, u trendu s vremenom očekivanja su stalnog 24-satnog prisustva fanova nekih dva i pol milijuna fanova brzina putem društvenih mreža Facebook,Twiter, Instagram i Snapchat.
 
-“To će biti izazov za one koji idu. San za one koji ostaju!“ - vječna je uzrečica začetnika Dakar rallya Thierry Sabina.
„Dakar“ je jedan koji živi vječno – ma na kojem god kontinentu bio. A glasno se priča da se već dogodine vraća „korijenima“.
 
Snimci: Facebook, www.startnews.hr, m.k.