U BUZETU PADAJU SVI REKORDI

  

FIA Prvenstvo Europe – 33. Buzetski dani 2014.

                     Hrvatski «Praznik automobilizma»,jedinstvena je oktanska manifestacija s tradicijom duljom od tri desetljeća.  „Buzetski dani“ ime je utrke na brdskim stazama poznate i izuzetno cijenjene  širom Europe, utrke čiji su domaćini žitelji Buzeštine predvođeni vrijednim sportskim radnicima  Autokluba «Buzet».

U «Grad tartufa» od 19. do 21. rujna ponovo će pohrliti svite ljubitelja brzina kojima će pregršt zadovoljstva pružiti po svemu sudeći ove godine rekordan broj sudionika, europskih automobilističkih asova iz 13 zemalja starog kontinenta. Iako je već tradicionalno posljednja 12.utrka kontinentalnog prvenstva impresionira podatak da su prijavljeni gotovo svi najbolji europski, ali i 80-tak  hrvatskih vozača. Konačno je probijena magična granica prijavljenih – na listi je više od 220 vozača u službenoj ( više od 30 formula i prototipova), a k tome još 50-tak u promo konkurenciji, ukupno 270 što do sada nije zabilježio ni Buzet niti jedna automobilistička priredba u Hrvatskoj.

 

SVE JE POČELO 5.RUJNA 1982.

 

                      Prvih dana rujna prije 33 godine u Buzetu se počela pisati oktanska povijest ovih naših prostora. Fanovi automobilizma, entuzijasti, zaljubljenici brzina, osmislili su i pripremili za tadašnje okvire malu utrku državnog prvenstva, sličnu onima kakve su se do tada odvijale na Avali, Lovćenu, Pohorju, širom tadašnje države, u nekim dalekim krajevima koje je pohodila i rezultatski „poharala“ veličanstvena četvorka buzetskog automobilizma – Bauman, Vivoda, Bašić i Bošnjaković. Posjet utrci na Pohorju nadomak Mariboru bila pokretačka snaga  zaljubljenicima auto sporta da u Buzetu ostvare nešto slično. Po povratku jako im je malo trebalo do ostvarenja zamisli. Podržani su od tadašnje rukovodne strukture Buzeta, od privrednika i ljudi koji su gledali u budućnost. Dobili su tada pomoć ma gotovo  svakog žitelja Buzeta. Već sam godinama ponosan što sam osobno svjedočio tim počecima i od tada pratio, bilježio i pamtio sve, ma baš sve te buzetske oktanske godine i utrke, sve „Buzetske dane“, stoga je radost i zadovoljstvo sjetiti se tih ljudi kako su dočekali dolazak najboljih, tada jugoslavenskih vozača, u njihov mali gradić, kako su ih prihvatili i ugostili, kako se tog prvog vikenda 4. i 5. rujna 1982. godine u Buzetu „živio automobilizam“.

 

MALA UTRKA PRERASLA U EUROPSKU

 

Za auto utrku u Buzetu se jednostavno – živi. Utrku vole, o njoj i njenim junacima pričaju. Kada je o buzetskoj utrci riječ uvijek je prvo na pameti rekord staze. O rekordima se pričalo, imena se pamte. Nijemac slovenskog porijekla Jozef Zajelšnik formulom 2 «BMW» 1987. godine ostvario rekord staze u vremenu 2.12,47 minuta prosječnom brzinom  114,383 km/sat. Isti je ostao trajni  spomen na dionicu dugu 4.209 metara. Zajelšnik sada već godinama na utrkama prati svoja dva sina, uspješna vozača u prototipovima i najavljuje dolazak u Buzet kojem se uvijek rado vraća.

U želji i potrebi kandidature  za  FIA Europsko prvenstvo 2000. godine staza je  produljena  na potrebnih 5.001 metar od Mosta do Peničići. Prvim je rekorderom bio Čeh Jiri Mičanek u vremenu 2:31,251 minuta. Četiri godine kasnije, 2003. Utrka se našla u kalendaru  Prvenstva „Starog kontinenta“. Talijan Denny Zardo vozeći prototip «Osella PA 20/S 3000 BMW» ostvaruje prvi  rekord dulje staze u vremenu  2.15,338 minuta prosjekom 133,03 km/sat koji se zadržao sve do jubilarne 30. utrke. Osam godina star rekord  kao čestitku organizatorima za jubilej obora pobjednik i višestruki europski prvak Simone Faggioli vozeći 2:12,209 minuta prosjekom 136,175 km/sat, da bi 2012. i taj „skinuo“ za pola sekunde. Sada je apsolutni rekord 2:11,858 minuta prosjekom 136,537 km/sat.

Slavljenici na najvišem tronu izmjenjivali su se iz godine u godinu: 2003. Denny Zardo (Italija), 2004. Andrea De Biasi (Italija),  2005. Simone Faggioli (Italija), 2006. Milan Svoboda (Češka), 2007. Fausto Bormolini (Italija), 2008. Lionel Regal (Francuska), 2009. Renzo Napione (Italija) i 2010. Vaclav Janik ( Češka) i pa opet  2011. i 2012. Simone Faggioli, time i trenutno nedostižni trostruki  pobjednik u 11 godina europskih vožnji, a prošlogodišnja utrka pripala je Čehu Milošu Benešu.

 

U BUZET STIŽU OVOGODIŠNJI EUROPSKI PRVACI

 

Talijanski vozač 36-godišnji Simone Faggioli stiže u Buzet već s osiguranim novim, sedmim, naslovom europskog prvaka u Kategoriji II (formule i prototipovi). U deset nastupa ove sezone (propustio je utrku u Poljskoj) nanizao je svih deset pobjeda. Impresivno, nema što. Pobjede ostvaruje sa novim prototipom „Norma M20 FC“.

U Buzet stiže i novi prvak Europe u Kategoriji I (turistička vozila). Makedonski as Igor Stefanovski prošle je godine u Buzetu po završnom tehničkom pregledu isključen, što ga nije obeshrabrilo da ovogodišnji pohod Europom u Francuskoj na prvoj utrke otpočne pobjedom. Bila je to prva od osam ovogodišnjih koje su mu donijele naslov najboljeg u Europi.

Nije nimalo slučajnost, ali kuriozitet predstavlja podatak da su njegovi prethodnici na poziciji prvaka vozači država bivše Jugoslavije i protekle tri godine ( svi u Mitsubishi Lanceru EVO IX): 2011. Slovenac Aleš Prek, 2012. srpski as Dušan Borković, a prošle 2013., čime smo posebno ponosni, trofejni mladi hrvatski vozač Tomislav Muhvić, iz Gerova, član Auto karting kluba „Petar Klepac“. I sad je red došao na Makedonca. Tko li je slijedeći ?!

Hrvatsku brojnu automobilističku svitu predvode dva istinska mlada asa, obojica višestruki državni prvaci i najuspješniji automobilisti niza sezona hrvatskog prvenstva Riječanin Siniša Krainc (AK Rijeka) i goranin Tomislav Muhvić (AKK Petar Klepac), k tome prošlogodišnji prvak Europe. Obojica su u vrhu PH 2014. Krainc prvi, Muhvić drugi.

 

Ovogodišnji „Buzetski dani“ uz bodovanje za FIA – Prvenstvo Europe brdskih auto utrka posebno se boduju povijesna vozila («historic») za europsko prvenstvo, potom Prvenstvo CEZ-a - Srednjeeuropske zone za povijesna vozila, Prvenstvo Republike Hrvatske za moderna i povijesna vozila, te Otvoreno prvenstvo Republike  Slovenije i Kup AŠ 2005.  Posebno je značajno što je rujansku buzetsku utrku u svoj kalendar državnog prvenstva uvrstio i Austrijski automobilistički savez što najavljuje brojne asove u atraktivnim automobilima i iz Austrije.

 

TRADICIJA BUZETA – POKROVITELJSTVO PREDSJEDNIKA REPUBLIKE

 

Buzet ima već niz godina još jednu tradiciju - počasni pokrovitelj i ovogodišnje buzetske manifestacije je Predsjednik Republike Hrvatske dr.sc. Ivo Josipović nastavljajući tako tradiciju i svog prethodnika čime se odaje svojevrsno priznanje organizatorima i domaćinima zasigurno najznačajnije hrvatske automobilističke priredbe.

U uspjeh manifestacije mnogi su uložili puno entuzijazma, ljubavi, volje, htijenja, upornosti i vremena. Uspješan Organizacijski odbor se godinama već ne mijenja i radi u sastavu: Damir Rupena (predsjednik), mr. Valter Flego (dopredsjednik) te članovi: Branko Bašić, Marinko Krbavčić, Valmer Brenko, Ida Bašić, Siniša Žulić i Sanjin Paro.

Obilježiti će se još jedan u nizu jubileja što buzetsku utrku čine jedinstvenom. Na najodgovornijoj funkciji direktora u kontinuitetu od 1995. je  Branko Bašić, prvi pobjednik prve buzetske utrke 1982. i nekada legenda sa staza bilježeći hrvatski rekord - 20 utrka za redom na toj odgovornoj funkciji. Osim što je prvi pobjednik prve buzetske utrke četiri je puta pobjeđivao u bodovanju prvenstva Jugoslavije, a čak 14 u konkurenciji Prvenstva Hrvatske.  Među inim Bašićevim suradnicima je i Marinko Krbavčić u funkciji tajnika koju obavlja već 24. puta.

 

PARADA VOZILA – UVOD U SPEKTAKL

 

Iz godine u godinu domaćini su priređivali niz pratećih sadržaja. Nastavlja se drugu godinu za redom jedinstvena „Parada vozila“ centrom grada, duž Ulice II istarske brigade i centralnim buzetskim Trgom Fontana. Odvijati će se u petak, 19.rujna neposredno po okončanju višesatnog tehničkog prijema i verifikacije. Bit će to defile trkaćih automobila s ciljem približavanja autosporta građanima Buzeta i brojnoj publici.Uoči automobilista „na scenu“ će stupiti i predstaviti se buzetski outdoor sportovi:downhill,enduro, paragliding, trecking, planinarenje, speleologija, penjanje i drugi. Sve će potrajati gotovo dva sata. Sve se nastavlja večernjom zabavom dugo u noć  na velikom parkiralištu na Mašimovoj škuji uz nastup atraktivnih plesačica, DJ-a Londera i DJ-a Hoky. Subota je dan treninga, večer 20.rujna ponovo rezervirana za zabavu – koncert Lidije Bačić u Mašimovoj škuji.

Nedjelja je dan odluka. Dvije bodovne vožnje čiji vremenski zbir daje konačne rezultate.

 

Pred nama je novi spektakl kakvog na ovim hrvatskim prostorima već priznatim širom Europe znaju prirediti samo – Buzećani. S Buzetom živimo automobilizam i dalje.                      

Svih ovih 32 godine za nama prvo početkom, a potom sredinom  rujna  u pitoresktnom istarskom gradiću Buzetu osjeti se nešto „divlje u zraku“. Nagovještaj je to nečeg izuzetno važnog, značajnog, veličanstvenog. Počne odbrojavanje dana, a malo zatim i sati. Oktanskim zanesenjacima ovoga podneblja posebnost  je okupljanje europskih automobilističkih asova na već legendarnoj buzetskoj brdskoj stazi. Ime je dobila po skromnoj mjesnoj svetkovini koja je proteklog desetljeća izrasla u višetjednu manifestaciju upotpunjenu i ekskluzivnim programima poput „Petkotine“, „Subotine  po starinski“ koja je proteklog vikenda oplemenila Buzet izuzetnim programom uz ponoćni laser spektakl.

Automobilistička utrka dio je bogatih programskih aktivnosti kojom će završiti ovogodišnji Dani Grada.

 

BAKLJADA I KOMUŠĆICA – ZA PAMĆENJE

 

Buzetski „Praznik automobilizma“ daleko je više od pukog sportskog nadmetanja, turistički i gospodarski respektabilan „event“ kojem se posvećuje dužna pažnja, uz prije desetak i više  godina proglašeni status Buzeta „Gradom tartufa“ svojevrstan brend ovog istarskog gradića.

I ove nedjelje na dionici prometnice od Buzeta prema Cerovlju,  što jednom godišnje na dijelu od „Mosta“ do „Peničići“ koji je već poodavno ušao u legendu,  posluži za automobilističku stazu, mjesto nadmetanja najboljih europskih vozača, „pilota“ vrhunskih bolida, mjesto odluke prvaka „starog kontinenta“ buzetska će utrka biti u elitnom „klubu 12“ zemalja koji imaju čast i obvezu biti domaćinima prvenstva Europe na brdskim stazama, predstavljati Hrvatsku u europskom svijetu automobilizma. Buzetska je utrka nešto nezaboravno, ne samo događanjima i nadmetanjima na stazi gdje se sa tisućinkama sekundi „bore“ vozači, već iz godine u godinu sve većem broju ovisnika dolaska i stalnog povratka upravo u Buzet gdje se „živi automobilizam“. Utrka je dio buzetske turističke priče. A dio te priče je i nezaboravna, jedinstvena bakljada u kultnom zavoju Komušćica.

Buzet se ne propušta ! I tako 33 godine za redom ……

 

Miroslav Krpan

Foto: M.Krpan i arhiva